Tuesday, June 14, 2011

Perihal berhemah, menghasut dan perangkap

PADA 13 Mei lalu, gua kutip kata-kata ini: `Kami hanya mahu ruang sendiri bagi mengamalkan agama kami, itu sahaja. Setiap orang mahu kebebasan beragama untuk menyembah Tuhan mereka.' Kata-kata tersebut dicetuskan Bishop Ng Moon Hing dari Persekutuan Kristian Malaysia. Bila gua catat kata-kata itu sebagai berhemah, ada makhluk hasut gua: `ada perangkap di sebalik kata-kata itu,' katanya. Kisah berlalu.
Dan, apabila bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair yang dikhabarkan menganut Katolik bercakap -tentulah dengan berhemah- tentang al-Quran lantas memuji `Islam sebagai agama `indah' dan Nabi Muhammad sebagai tokoh membawa `kekuatan sangat bertamadun', apa pula yang hendak dihasutkan kepada gua? Hasutkan supaya gua percaya kata-kata Tony Blair yang setiap hari diberitakan membaca al-Quran itu, perangkap?



6 comments:

Anonymous said...

salam brader, facebook dh tutup untuk peminat ke?

Anonymous said...

zaman sekarang zaman menghasut..hasut jgn pi kedai tu lah.hasut jgn pi situ laah.hasut jgn berkawan dgn mamak tu lah..bla bla bla.......

amir said...

zaman sekarang sumber teori konspirasi zionis/anti-islam memang belambak. sampai nak berfikiran secara rasional pun kadang-kala tak ada ruang.

kuchalana said...

maksud itu bergantung kepada bagaimana mata hati melihatnya..

Musang Si Guntang said...

...perkara yang sudah berlaku sejak zaman dahulu...hingga sekarang (zaman kita tahun 2011)..dan akan berlaku lagi..di zaman akan datang..mungkin di tahun 3000 lebih trajis..

...beginilah Allah menghidangkan jalan ceritanya...terpulanglah kepada kita..pelakonnya....

..bagi yang mengikut nasihat Tokoh Revolusi yang hebat itu (Nabi), dia akan selamat....itupun bergantung kepada permainan "takwa & imannya setiap dr kita...rasionalnya manusia dijadikan "lemah...

adakalanya kita menang...hampir selalunya kita kalah..

Terima Kasih Tuan Hak empunya milik blog.

Musang Si Guntang said...

..ramai juga yang membaca buku suci tuhan ini..tetapi TIDAK beramal dengannya..

..Jika Tony Blair benar2 mengakui kebenaran dan mengamal apa yang dibacanya, barangkali tiadalah tentera britain yg "menjajah" bumi merdeka Iraq & afghan..dan membunuh penduduk2 iraq & afghan ...atas arahannya..

* sejak dari zaman king richard..ke churchill...hingga Tony...tiada bezanya..sudah genetiknya begitu (penipu) barangkali..


maaf jika terkasar dlm komentar.