Thursday, July 12, 2007

kene sain!

petang hari itu: naj pulang dari sekolah. dia nampak seronok. dia dapat nombor 3. nombor 3 dalam ujian/peperiksaan pertengahan tahun. rakan-rakan sekelas tahu, guru kelas tahu. naj dapat nombor 3. nombor TIGA!
petang hari esoknya: naj pulang dari sekolah. dia tidak seronok. dia dapat nombor 16. nombor 16 dalam ujian/peperiksaan pertengahan tahun. rakan-rakan sekelas tahu, guru kelas tahu. naj dapat nombor 16. nombor ENAMBELAS!
hari esok-esoknya: naj pulang dari sekolah. mama dia pulang dari sekolah. mereka ambil kad laporan. aku tidak ikut. aku tidak mahu tengok. TIDAK MAHU TENGOK!
esoknya: naj mahu pergi sekolah. aku kena sain kad laporan. aku kena tengok. KENA TENGOK!
*aku yang bengang bagaimana keputusan naj daripada nombor tiga tertendang jauh ke nombor enambelas, kena tengok juga kad laporan. `baba kene sain!' kata naj.
- aku tengok kad laporan. naj dapat nombor 4. nombor EMPAT! *pulak!
(naj yang awalnya tersenarai pada tempat ketiga bagaimana boleh tertendang jauh ke nombor enambelas? walaupun kemudiannya kedudukan naj direkodkan pada nombor empat, aku rasa ada yang tidak kena. nasiblah ini ujian/peperiksaan pertengahan tahun sekolah menengah, kalau universiti bagaimana?)
+ aku teringat satu mamat, matjan namanya, kertas bahasa inggerisnya semasa semester di universiti telah direkodkan GAGAL. dan mamat ini ditendang ke sana ke mari ke pejabat pentadbiran universiti dan kementerian pendidikan. dia juga dikenakan RM50 untuk membuktikan bahawa dia dengan hensemnya (baca: bongkak!), LULUS kertas bahasa inggeris.
= seperti mamat tersebut, aku berasa cukup hensem (baca: hensem!) bila naj selain `didudukkan' tempat keempat (asalnya ketiga), dia juga dapat `A' dalam bahasa inggeris.

7 comments:

Mat Jan said...

tapi mat jan hensem.

sinaganaga said...

sinaganaga lagilah hensem.

Pyanhabib said...

matjan tak hensem, naga pun tak hensem!(dua-duanya bongkak!)

Panaharjuna said...

Aku sokong kau Pyan!, hehehehe...

Tok Rimau said...

Nombor pereksa macam saham BSKL, boleh ditutup berubah-rubah dalam dagangan bercampur-campur kerana kegiatan mengambil untung.

Unknown said...

hahaha...apa apa je la

Unknown said...

naghaha.
mat jan ensem.
tp pyan hebat!
;)