Monday, August 30, 2010

teo* dan surau

gua terima sms seorang kawan: `kisah teo pergi surau, wa teringat adik ipar wa, dia Cina, sebelum dia masuk Islam,dia cuba berjinak-jinak dengan orang Islam. dia pergi masjid tetapi kena halau oleh orang masjid ... sampai sekarang, dia takut pergi masjid walaupun dia sudah masuk Islam!'  demikian sms seorang kawan.
melalui smsnya, kawan gua itu ketawa terkekeh-kekeh. keh keh keh!


teo nie ching, ahli parlimen serdang. 


teo nie qing attending buka puasa at bangi surau

15 comments:

Anonymous said...

saya pun cina,bilamana menjiwai islam saya selalu doakan mom and dad dapat petunjok serta hidayah dari illahi.amat bersedih sekarang bilamana orang kelahiran islam kata tak boleh doa untok orang bukan islam dalam jemaah.adakah ini termasuk yang berdoa sendirian?.dulu tiap hari balik sekolah lalu depan rumah ibadah orang islam[surau]ada seorang tua selalu beri saya bunga mawar yang ada dalam halaman surau,orang tua ni kata saya dilahirkan sewangi mawar tanpa mengira bangsa atau agama.dari situ saya amat tertarik pada islam dan banyak membaca dikolej dulu.terima kasih pak cik dimana anda berada kerana mengatakan saya sewangi mawar,tanpa mengira bangsa atau agama.

relevan said...

Salam Merdeka bro !..

Yuyun@HanLeeYun a.k.a. KuLaT_NaKaL said...

dear anonymous,
Islam melarang mendoakan kesejahteraan yg bkn islam kerana mereka ingkar. Kafir bermaksud ingkar pada allah. Sekiranya anda mendoakan ibu bapa anda agar diberi petunjuk oleh ilahi, itu tidak mengapa..

Yuyun@HanLeeYun a.k.a. KuLaT_NaKaL said...
This comment has been removed by the author.
abd naddin said...

tak salah kita mendoakan ibubapa kita yang masih belum beragama Islam. Doakan mereka agar pentunjuk dan hidayah serta selalu mendapat kasihsayang Allah S.W.T

dukun melayu said...

racial slur

selalunya org2 bingai ni ada dimana2.walaupun sedikit,tp sakit mata tgk perangai mereka suka menyalak2.sini pown ada kat pejabat aku.ada sorg amoi,mrk x kasi duduk dalam majlis maulidurasul, tp dia islam lama.

pastu ada plak studen aku,x kasi masuk majlis tadarus sbb nama dia bukan nama melayu,tp satu famili dia islam just x mau pakai binti sahaja.

bangangnya melayau...

Yuyun@HanLeeYun a.k.a. KuLaT_NaKaL said...
This comment has been removed by the author.
Fa-T said...

macam mana nak tambah umat? Dengkel!

Si Bohemian said...

Hmm..Rasulullah...Hari2 berdoa untuk Pamannya yang tercinta iatu Abu Talib semasa hayatnya agar mendapat hidayah menerima Islam...Salhakah Khatib di Masjid mendoakan seorang pemimpin yg bukan Islam menerima Islam? Fikirkan....

ziarah76 said...

orang bukan Islam masuk surau, orang Islam sendiri ramai yang tak mahu datang surau


http://ziarah76.blogspot.com/2010/09/isu-bukan-islam-masuk-masjid-bagaimana.html

Anonymous said...

satu lagi masalah org melayu....kalau masuk islam kena tukar nama...

abu talib tu islam ke....tu hanyalah nama arab.

semut api said...

~SElamat hari raya bro~

gua ada kenalan nk masuk islam..dah blajar pakai jubah.. :)

anyss said...

Salam,
Saya ada seorang kawan keturunan baba nyonya. Semua perkara pasal islam dia tahu termasuk poligami dan hak2 isteri selepas diceraikan. Selalu juga dia masuk surau bila masuk waktu sebab teman saya solat. Saya pula tak kesah dan selalu doakan pintu hatinya terbuka menerima Islam.

Semasa pergi tengok teater di istana Budaya, dia juga ikut saya masuk surau waktu maghrib. Malangnya, ada seorang hamba Allah yang perasan dia teramat baik telah mengusir kawan saya itu keluar. Bayangkan kalau kita yang berada di tempat dia, apa rasa?

Kini, dia dah kahwin dan semakin jauh dari islam. Saya bukannya mahu salahkan orang lain dengan "jauhnya" dia dari Islam tetapi sikap segelintir masyarakjat kita telah menolak dia semakin jauh dari cahaya islam.

selasih said...

salam

ada org kt kita tak boleh nak ubah gunung sekaligus, tapi kita kena pandai korek sikit-sikit, ratakan pelan-pelan, akhirnya gunung tu akan jadi sekadar busut je...lagi senang nak buang..tapi jangan jadi anjing yang tau menyalak...

Anonymous said...

teruskan usaha kamu YB Teo, Islam terbuka untuk semua manusia...tidak salah kamu menziarahi masjid..teruskan usaha murni anda.tq