Friday, January 2, 2009

si pandai

kanak-kanak adalah si pandai
apabila berkata, sekolah dan universiti
sebagai tempat pandirkan si pandai!

36 comments:

Fa-T said...

mcm ade isu je pak pyan...

teringat sajak pak pyan BAPA KU SEORANG YB

kulupSakah said...

oho..
bapaku seorang waibi di negara demokrasi
joget dan zapin dia tahu menari..
(ada tersiar dlm majalah GILA2 tahun 92 atau 93..dah lupe..

ye,
universiti adalah kebun2 tempat semaian
kangkung dan kaduk..tempat pacat menempek, tempat babi tonyok mengawan...

kulupSakah said...

masa gua kat maktab awal 90an dulu, pensyarah BM gua suruh buat sajak..gua belasah sajak sendiri, member gua tak tau nak buat apa gua bagi sajak bro Pyan Bapaku seorang Waibi nii..
minggu depan pensyarah gua suruh member gua deklemasikan sajak ni..pensyarah gua cukup syok sampai tergelak2 mengulasnya..hihi!

abdul mubin ismail said...

lebih pandir dari pandai kalau orang yang mengajar itu lebih pandai dari pandir. ya ke???

Pyanhabib said...

fa-t,
lajunya jengok blog ni.
terima kasih.

kulup,
gua ingat mahu draf kasi elok-elok tapi lu dah redah masuk, rajin lu merayau dari blog ke blog! oit, sajak gua tu lu kat maktab kasi potong tampal ka? ok, kira halal.

Pyanhabib said...

mubengggg!
kah kah kah!

kulupSakah said...

hahaha..lu taulah..budak maktab pun macam budak u jugak..pandir!

one love said...

hish!
suka ati je deme ngata! nie mesti semua tak dapat masuk u dulu2 pastu dengki!

blueeeeekkkkk!

:p

Pyanhabib said...

onelove,
syyyyy....

RiysesLady said...

la...x paham aarr isu ni..ni mesti kes x dpt masuk sekolah pondik..huhuhuhu

azhar said...

aduss..!!pening..pyan..ada panadol???

Pausbiru said...

sinis dan tajam

dariana said...

arwah ayahku pernah pesan:

"bodoh dan malas kasi orang laen, ambik rajen dan pandai aje"

Fa-T said...

bleh pak pyan kirimkan saya "BAPAKU SEORANG YB" dah lupe macm mane bunyinye....!

heretic preacher said...

betul tu bro...
universiti ni hanyalah tempat utk memfabrikasi klon2 dan android2 yang boleh diprogram bagi memproses keluar data2 dan produk yang mengikut acuan, konservatif dan pasif

kamalariffin said...

setahu saya universiti tu hanya tempat utk bercinta :)

Tuan Salam tahun baharu yg baru

daLyaanoon said...

dan universiti tempat mencetak kertas yang dinamakan azizah....eh...ijazah!

dan,

tempat simpan pengabdi buku sahaja

kulupSakah said...

graduan business management pun nganggur..nak bisnes burger pun tak yakin..lulusan ekonomi pun mengharap belas ihsan orang, ekonomi sendiri hancur!
budak jual vcd haram pun terrer

Najwa Aiman said...

Kat sekolah dan universiti tu mesti ada banyak pokok kelapa.

Green Malay said...

hehehe...

bak kata salah seorang lecturer di sebuah universiti awam...budak2 sekarang dikunci dengan AUKU...so kita bukan mendidik pelajar...tapi lebih kepada menternak pelajar2 tu...tu yang grad pun layu2 je...

DeeN said...

Terasa seperti diperbodoh-bodohkan jer. Oh ya, salam tahun baru pak pyan. :]

H.E.H said...

sekolah tempat ekperimental sang menteri..

MagnusCaleb said...

sekitar hujung 70an membawak ke 80an, brader-brader kampung ku (boleh kira dengan sebelah tangan je) yang pulang dari "U" nampak hebat dan mengkagumkan...tapi kini tak lagi :)

Nam Ron said...

bang pyan, sekolah adalah ladang pemerintah untuk menternak orang. Kita boleh menjadi haiwan yang diternak atau haiwan yang terbuang.

ubilepih said...

Tu pasal kalau beborak wa suka beborak ngan bbudak..sebab dia orang pandai dan jernih..especialy wa punya Pan..ha..ha

joE said...

tp bebulu jgk bila budak tadika pon nak dijadikan isu politik..pandai betul tv3 cari story...tv 3 suku kate bapak sy....


mahap ye pak pyan...lari tajuk pulak...

lalalala.....

Fa-T said...

ahaha.. tergelak aku... OSMAN TIKUS!!!
aku dah ingat pak pyan!!! rembat duit M NASIR!!!
pas tu belanja beli burger!!!

nanti sampai UKAY PERDANA kasi kol!!!

Danielle_Corleone said...

penipuan besar makin besar skarang! Tadika pun jadi tempat politik. aduhai parti Rasisma. hehehe.

Lumut Pagi said...

dilentur susah, dibiar lagi susah...
keras kejung...tapi perlu juga sebenarnya. Musim pilihanraya [kini pemilihan] kampus, wajah sebenar mula jelas kelihatan...itulah si cerdik pandai bermain emosi dan ilmu tanpa sedar mencampuradukkan semua sekali dalam satu masa...alahai anak muda...!

h+A>z(w)=@xN said...

ada yang pandai
benar-benar pandai
namun ada yang hanya
disogok ilmu dan informasi
sepanjang hari
sampai kenyang tapi masih bebal lagi...

OLY said...

cayalah brader osman!gua minat sajak2 brader dr kecik lg,mak ayah gua slalu bawak gua gi tgok brader baca sajak di kl.dialog2 brader dalam kembara seniman jalanan pun gua naik hafal.mane nk dpt antologi sajak2 brader dr dulu2 smpai skrang?

OLY said...

kalau bosan2 tu jemputla ke blog gua plak-olylukis.blogspot.com

mamat khalid said...

dalam dunia filem yg terer2 semua yg ada ijazah. walaupun bukan ijazah filem. ijazah perangkaan pun kira terer bila dia buat filem.

yang takda ijazah langsung duduk jauh2. mcm aku :-)

zeqzeq said...

selamat belajar walaupun dah berumur jika ada peluang cuti ker wang ker..ada masa rebut..sekurngnya ada gak kenagan buat tesis hheeatau mcm mana nak bodek Pensyarah..

H.Hisham.H said...

aku dan melayuku,
suruh mengaji dia tak mahu,
ilmu nak hidup tak semua ada dalam buku,
cari makan-masuk di mulut bukan masuk U,
apa susah, aku habiskan harta mak bapak aku....hahahaha

athmaradurjana said...

aku yang sedang mengejar sekeping kertas bergulung itu mcm mana?? adakah aku kategori pandir atau sedang dicucukhidungkan??

aduh....