Saturday, September 13, 2008

sains dan matematik

jika selepas ini pembelajaran sains dan matematik
kembali diajar dalam bahasa melayu, maka pukimak
dia oranglah yang melaksanakan dasar pembelajaran
sains dan matematik dalam bahasa inggeris sebelum ini.
pukimak sepukimak puki makdia!

*
1. gua puasa
2. apa lagi perkataan yang tidak senonoh lain
yang paling afdal untuk gua bahasakan orang politik/pembuat dasar
yang tidak `habeh-habeh' menyusahkan rakyat?

17 comments:

kulupSakah said...

aku pun tak setuju math sains dlm b.inggeris..

tapi bab pukimak tu aku setujuuu

one love said...

pa wau kap ya mim alif kap

bulan puasa, mencarut tak batal puasa.

mencarut sambil minum, ha, baru batal puasa!

hafiz said...

yeaaah! xpressi ikhlasmu memang tetap! pukimak tetap pukimak!!!! pukimak =PM hahahahahaha

Danielle_Corleone said...

Memang jahanam diorg ni Bro! tak habis2 kita yang kena. Diorg2 sedap2 berhawa dingin! gua stuju lu mencarut!

farah amoi said...

anak murid pening...
cikgu lagi pening...
tokei buku jugak yg kayo...leh wat cetakan baru !

benludin said...

bro,
guna perkataan jongos lak..hehe

amey said...

Bro Pyan dan yg lain2..
Aku menyokong ekspresi Bro tu.. Aku blaja kot Melayu, pandai gak sains.. Math aku mmg tak pandai hatta bahasa apa skalipun aku blaja.. Hehe..

FastRi said...

tu lah gunanya kuasa.dah ada kuasa apa saja boleh buat.peduli apa kata orang walaupun dah berbuih mulut orang kata jangan buat. jadi, jangan bagi lagi kuasa pada mereka

j or ji said...

"dasar-dasar kerajaan..." - ayat kegemaran ahli politik ternama malaysia.

macam ke haram!

Abdul Hadi said...

org yg cadang benda ni berjalan: chedet.

wa rasa keturunan melayu akan mengutuk dasar dan pembuat dasar ini.merosak bangsa dan menghina bahasa kita.

Amiene Rev said...

oh.. bulan puasaku.

aloy@nurul said...

dulu ade cikgu tak masuk kelas berminggu sbb g kursus nk ajar sains dan matematik dlm bi...

Cikgu Razak said...

Bro..kat sekolah wa..budak Melayu ramai yang tak lulus Bahasa Melayu pun. Kalau belajar Mat dan sains bahasa melayu boleh pandai ke??? Bahasa Melayu pun tak pandai-pandai. Sorry la bro.. wa memang sokong lu..Mat dan Sains patut ajar dalam BM. Tapi wa rasa sikap tu lagi penting.

NoorSham said...

Actually wa tak suka pakai perkataan pukimak ni tapi mereka ni memang pukimak hahahahhaha

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Keupayaan berfikir secara matematik dan penyelesaian masalah tidak memerlukan bahasa khusus. orang2 karyawan selalu mahu kata mari martabatkan bahasa, ingat lagi satu org besar di UiTM shah alam kata apa tentang perjuangan bangsa melayu... lepas tue...

lets talk in Inglish! huh
bla..bla.. dalam bhs inggeris. hahahaha, hangat2 tahi ... ( isi sendiri )

Kakak Tiri said...

Sukati tok nenek deporang ni jerh. Menci!!

Nan Blues said...

Tu leh smer yg di gelar Tukang Buat Dasar.Pandai2 tu smer.Tapi sjak dulu (awal 80an) sampe le hari ni..tak pernah ada 1 dasr yg bernas..mantap..untok anak2 negara.Jangan lupa.Hari ni pun masih dok dilema sistem pelajaran yg tak mampu mendidik.Bukan takat Math & Sains.Almost everything Macam P*K$m@K.Alahai.. sebak dada aku...hhmm.Apa nak buat, wa cuma insan biasa...(nasib baik tak de pelajaran tinggi...)Kalo tak, wa pun jadi macm P*k!m@k.