Tuesday, October 14, 2008

global

`malaysia berupaya harungi `ribut' ekonomi global'
demikian tajuk utusan malaysia siang tadi.

sama ada ribut atau petir, ini adalah antara
beberapa benda global rakyat tidak global
yang kebetulan ditemui di hari raya aidilfitri:
- sepotong lemang bersaiz dua inci = rm2.
- tiga belahan pisang goreng (sebiji setengah)
bersaiz 2 inci setiap belahan = rm1.
* roti kelapa naik 40 sen, rungut mamat khalid.

23 comments:

kulupSakah said...

Mau memerut pun kena bayar 50¢.kemaak!

one love said...

jadi, kita kena pilih le mana yang patut kita beli dan mana yang patut kita tengok je...

heheheheh :p

jadilah pengguna yang bijak! kih kih kih!

lepas ni, kita jgn order kari kepala ikan dah! kalau abg mamat nak kari kepala ikan, kita tukar dengan kari kepala ikan kembung je ha! heheheheh

:p

benludin said...

ribut leh elak...tapi tempias tetap kena....

lemang kat kampung aku 2 inci= rm1 lagi...hehe

Pyanhabib said...

kulup,
6-7 tahun lepas (ulang: 6-7 tahun lepas)kat kl ini ada satu tempat sekali masuk dia punya jamban kena bayar rm2 sama ada mahu `menjamban besar' atau `menjamban kecil'.

onelove,
strategi kecemasan:
elak daripada ofer mamat mengeteh kat mamak semasa perut dia sedang kosong, ha!

benludin,
kat kampung beratus kilometer dari kl, lemang 2 inci=rm1? lemang naik treler dari kl kot?
(lemang? 2 inci? syyyy... pelan-pelan nyebutnye kang mas!)

NoorSham said...

Aku selalu makan kari kepala ayam jer... ikan pun mahal sebab selalu ribut lo'ni.

benludin said...

maaf bro pyan,
saja nak share...sila lawat website ini,mengenai krisis ekonomi

http://zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=760

one love said...

abg pyan,
strategi tu kita praktikkan, ok!
kalau tengok abg mamat usap2 perut dia tu, maknanya kita jangan ajak dia pegi pelita, ok!
:)

Imran said...

ikutlah iklan kerajaan, pegi kedai mamak order air panas gelas besar, keluarkan serbuk 3 in 1 dari poket, pinjam sudu teh tarik kawan sebelah untuk kacau air..nescaya anda akan dipuji oleh kawan-kawan anda..

Pak cik (bro Osman) Pyan, saya baru kenal bro pasal bro datang raya rumah nenek saya di Taman Meru, Ipoh..saya segan nak tegur pasal saya baru bangun tido waktu tu haha

daLyaanoon said...

bro pyan,
pernah dulu tokpa jaja seluruh menara gading tentang apekehei nya KERAjaan menaikkan harga minyak..

belum sempat tokpa menjaja,
caj sambal belacan dah ada harga (RM0.20)!!!

pemikir lapuk said...

selagi 'MENATANG' tu tk turun2...selagi tu lah barang tak habis2 naiklah....

Nurul@Aloy said...

aku ingat aku nak bukak kedai makan la,, minyak naik aku leh naikkan harga,, minyak turun aku peduli apa.

Pyanhabib said...

noorsham,
kari kepala ayam? gulp!

benludin,
tudia, analisis ekonomi
merentas hingga ke ulu atok!

onelove,
ha!

imran,
:)

dalyaanoon,
dasar belacan disambalkan!

pemikirlapuk,
apa menatang tak mau turun-turun,
apa barang dok naik-naik...
*teka teki

nurul@aloy,
bukak kedai rim aloi...

pye:rudz said...

minyak naik, barang naik
minyak turun, barang statik
ritma globalisasi malaysia?

pemikir lapuk said...

menatang beghok mat yeh yg tk mau trun2....lah bro pyan....barang yg dok naik2 tu...hahahahahahaha...aku ckp nantikan

mot & kurnia said...

'ribut' perut mengatasi ekonomi global

Danielle_Corleone said...

salam. bro. gua ada tulis puisi ekonomi. :-P

mamat khalid said...

naik brp tinggi pun dtg pelita gua cover k?

Pyanhabib said...

pye:rudz,
minyak turun, barang statik
= semoga rakyat tidak naik minyak

pemikirlapuk,
(jangan cakap!)

mot&amp,
susah mahu globalkan
perut rakyat glokal!

danielle corleone
puisi ekonomi? tabiiik!

mamatkhalid,
hidup cik mat, hidup
buku-buku tiga lima!

fikiranlicin said...

ada lagi bro... nasi sepnggan rm1.50 tp mcm nasi separuh aje

kikiEy said...

ok,nati akan saya kirimkan kepada abah.

kenal abah saya ya?

hurm,

masuk toilet dulu 30sen,
skng da nek 50sen di tmpat saya.

xpatut kn?

Abdul Hadi said...

Geng Umno itu
BUKAN RIBUT DALAM CAWAN
TAPI RIBUT DALAM DEWAN
semua akan jadi sawan

***Cuma barang satu ini
tetap naik
tetap turun
seluaq dalam
dan barang
dalam seluaq.

pemikir lapuk said...

abdul hadi

brg yg tetap naik...hahahahahaha(aku jaga rahsia aku dgn pyan)

Lucky Fingers said...

Salam bro n bloggerz,

kat sini daun pisang setengah depa pon dah RM1 dulu RM0.50 blah la diterima lg... minyak da turun.. lain barang tak turun2.. ntah la...