Thursday, November 26, 2009

nasi ganja yang lalok!

Di tengah puluhan pelanggan di ruang Kedai Kopi Yong Suan yang sempit dan berlaga kerusi, saya menikmati kelazatan nasi ganja berkuah kari hitam, berlauk daging kambing masak kurma, sepotong telur masin dan sedikit ramuan rempah seakan sambal.

Beralaskan meja bulat marmar dan kerusi kayu fesyen lama, saya nikmati nasi ganja dengan tekun di tengah hari itu. Ini kali kedua saya berdepan dengan nasi ganja dan saya cuba serap aromanya, hmmm...

nasi ganja? meh, jengok dan baca kolum gua kat sini

gua dipeluk brader yang femes ini yang tiba-tiba muncul semasa gua sedang lalok pekena nasi ganja. mamak nasi ganja dengan tangan bersenduk turut tumpang senyum, bahagia!

70 comments:

Nescafe ais said...
This comment has been removed by the author.
Nescafe ais said...

Memang legend bro gambar ni. Gua tak boleh blah. Gua fokuskan kat tangan tu. Gua saspek brader baju biru ada skandal sama brader femes. Apa pendapatan lu pulak bru. Haha.

Gua dah tengok gambar ni kat blog dollahjones.

p/s: kalau gua try nasi ganja tu, agak-agak boleh lalok jugak ker.

SysOp said...

Bhai...

Gua biler balik Tg Tualang Perak... kalu pi Ipoh.. sure makan nasik ganja... hahaha.... sejak dari sekolah menengah lagie... hahaha

Husin Lempoyang said...

Aisay brader ... ini mesti nasi kandar vengeh punya. Hehehe nasi ganja.

Ampuan Awang said...

Salam raya...

bro, aku ambik tampal gambo lu kat blog aku aaa... gambo menarik nih... izinkan aku cepat...

Pyanhabib said...

nescafe,
sysOP,
husinlempoyang,
selamat hari raya haji.

ampuanawang,
orit!

FdausAmad said...
This comment has been removed by the author.
FdausAmad said...

Pak Pyann,

balik singgah Tg Malim pekena pau YikMun,

Gua belanja...

NEOFISHY said...

bro, nasik gnja nih ada sama power dgn beryani power batu pahat tak?

lu dtgbp wa belanja beryani..amcam?ada beran?

Duniaku said...

bro..
bila balik taiping..kasi saya belanja pulak..crita aje kat mana?
Tapi rasa-rasanya tak ada le sampai boleh lalok...rasa-rasanya le...

Pyanhabib said...

fdaus,
pau tanjung malim? okeh, bila gua turun tanjung malim, jadikkk!

neofish,
beriani power batu pahat? okeh, bila gua turun batu pahat, jadikkk!

2nd head prefect said...

nasi ganja tu nasi minyak ka..tak pernah dengar la bro pyan

Abdul.Fatah.Firdaus (affah) said...

salam aidiladha pakcik pyan. ;)

nasi ganja, masak sama daun ganja, air teh pun rebusan dari daun ganja.

itu pasal lalok sampai pelok pelok. hahaha. ;)

hans said...

hahaha
nasi ganja ni memang macam nasi ganja
dlu masa skolah dlu bebudak rajin beli
yg best tu budak2 tak puasa makan nasi ni lah
hebatnya penangan nasi ganja

Fa-T said...

hua gerek la pak pyan.....
dah 2 keping gambar legend!!!

budak kecik dah besar siket... 9 bulan dah...

IZZUDDIN said...

pekena nasi kerabu pulak kat Kelantan!

AnakMerdeka said...

Wa raspect bercampur suspect bila tengok gambar tu.

Dari pelukan mesra dan senyuman manis, wa rasa seolah-olah bro pian juga adalah ahli politik :)


www.anak2merdeka.blogspot.com

mamamin said...

nasi ganja aku masak sendiri lagi sedap.. kekekee

azhar said...

vanggey..vanggey..

apa brader femes tu cerita sama lu??

misti projek baik punya...

dariana said...

bila nak mai kota bharu? ana nak belanja enta makan nasi katil. pasti dapat kalahkan nasi ganja tu tapi takdelah org femes nak peluk2 enta... eeee seram sejuk ana tengok dia peluk enta sambil songeh tu.....

$$$..tolong promosi: nasi katil tu kat jalan dato' lundang- jalan bayam..pagi sahaja!

Pyanhabib said...

2nd head,
entah. macam nasi kandar,
tapi ipoh punya,huuu power!

abdulfatah,
oit, bukan itu macam lah!

hans,
ipoh mali ye?

fa-t,
heh he!

izuddin,
nasi kerabu kelantan? bila gua turun kelantan, jadikkkk!

anakmerdeka,
saspek? ha!

maamin,
masak sendiri? :)

azhar,
vanggey!

SyawaL said...

salam,

nasi ganja .... setengah org panggil nasi wanggey....

paling sedap masa bulan posa, sambil lalu jee

Keylee Daud said...

sama taka dengan beriani dam atau teh daun ketum .. haha

Pyanhabib said...

dariana,
nasi katil pulak dahhhh!
orit, ana turun kota bharu, kita pekenal nasi katil, jadikkkk!

syawal,
sambil lalu? wah!

kaylee,
air (teh)ketum, wa tau.
beriani `dam' wa tak tau.
beriani gam wa tau.

relevan said...

Meh bro..pekena nasik kebuli Kuala Tembeling pulakk..

faizsaaid said...

ni memang power, lagi panas dari yang panas, lagi sedap dari yang sedap, lagi manis dari yang manis

Shahrul Azry said...

tak lama lagi dapat jawatan la lu brader..kah3

pisey said...

gua offer pekena 'segalanya' dari kelantan.apa macam?

aha.
turun jangan tak turun!

L said...

Pergh~
Gua tengok gua rasa ketagih~

=]

cerpelai said...

Peluk jangan tak peluk..

Dulu pernah pekena nasi lambung dekat Langkap.. Tapi sekarang dah pupus.. Dah pupuss..

hans said...

eh,tak!
den orang kedah
ngaji dkt perlis...
ntah nasi ganja dkt sana sama ker tak dgn sini
tapi sama jer la ganja(dari segi ketagih tu)
hehe

Pyanhabib said...

relevan,
nasi kebuli kuala tembeling? pulak dahhhhh!

faizsaaid,
hmmm!

shahrul,
kalau orang kasi, amek la!

pisey,
segalanya? yes!

L,
memang!cerpelai,
nasi lambung langkap? tudia!

hans,
ha!

Harimau-Menaip said...

bro.

gua keliru..mana satu tokeh nasi ganja? yang peluk lu atau yang kat belakang tu?

selamat ari ghaye bro.

lonelyroseblack said...

kene mai penang lepas ni..leh pekena 'nasi beratur' pulak.. :)

Abdul.Fatah.Firdaus (affah) said...

ouh. bukan itu macam ka?
hahaha. apa pun, nasi ganja ke, nasi dadah ke, nasi putih tanak sendiri lagi sedap. hahaha. ;)


***** (5 bintang )gambar cool..

aloy_paradoks said...

gua pun tak pernah kene...takut kene gian pulak nanti.. KL-Ipoh.. fuh..

azman shah said...

aku mcm bese penh dgr jer..
kt sebelah masjid negeri tu pun ada jugk...
tp siap sedia untuk beratur sbb org mmg ramai...
tq bro jenguk blog gua...
gua terharu beb sbb dulu gua minat lu beb dan belum tentu lu minat gua beb...hehee

hai said...

nasi ganja ni,agak2 tang mana dia punya umphh....sesekali kurasa teringin!!

nahmy said...

lu peluk brader femes tu baru boleh mkn nasi ganja tu...atau lu mkn nasi ganja baru bole peluk brader femes tu, yg mana satu pak pyan??

jo said...

sungguh manja dan mesra..

selamat hari raya haji jugak untuk pak pyan....

KiLaT said...

nasik ganja buat mata jadi rapat. brader femes sama sepakat.. turut melentok dunia ter'angkat'.

tauficq. mohammad said...

slamt hr raye eid adha...
saling bermaaf-maafan di hari raya..
"salam, cium tngan n kmudian peluk" kata abah kepada anaknyer....

tauficq. mohammad said...

slalu gua ader dgr nasi beracun... x pernah dgr nasi ganja plak.... nak test la...

KiLaT said...

bila dah lalok... kadang2 gua mengamok. dok pikiaq buruk jadi elok. kurus jadi gemok.

~KiLaT~
jaga2 SB ipoh

abuyon said...

salam Bro,

Salam Aidiladha. Pernah juga saya ketagih nasi kandar kat gerai
Syarif Bismillah, Minden
Pulau Pinang

budisolutions said...

salam hormat,
jemput ke Budi Bookstore untuk melayari alam buku-buku motivasi dan kemajuan kendiri.
terima kasih.

mamai said...

bro nie saper yang lalok nie hahahaha lu bikin skandal

bijen m. said...

gua rindu ini nasi ganja.
woha.
bila la gua nak blk ipoh ni?
huk.

arryani said...

Nape tk pnggil nasik lalok jek..??

Kn sng..aagagagaa

@LiYaNNuaR said...

aisehh... gua baru je lalu situ tadikkk dan nyaris2 laki gua mahu beli itu nasik ganja yg melalokkan... mujur cepat gua tepisss... penyudahnya, gua sendirik masak kari dagen keroban utk dijadikan menu hari ini.. jadi la kannn...

missp said...

perghhh...hebat2...p.lang tamau balik kmpong mkn durian kew?

Keylee Daud said...

selamat hari raya qurban..qurban sebahgian ka ini tahun?

terompahkayu said...

haha! dia blanja nasi ganja tak?

handhalah ibnu kamil said...

pak pyan.

mcm sedap nasi tu.
nak pekena juga.
ahahha.
tapi kena peluk macam tu macam seram.

salam eid adha.

handhalah ibnu kamil said...

pak pyan.

mcm sedap nasi tu.
nak pekena juga.
ahahha.
tapi kena peluk macam tu macam seram.

salam eid adha.

mamamin said...

ekceli kan, nasi kandar ke, nasi bariani gam / dam ke, nasi ape pun laa,, kalau dah untuk niaga, mmg la letak ganja sket .. sket aje tau, kalau kat perlis lagi lalok.. ada nasi spender.. kekekeke

berbaloi-baloi dia nye lalok..

kekekeke

noorlara said...

kalu dah orang seni pi manapun ade yg perati, terkenal satu malaysia pi manapun orang usyar hahahaha

azahzotas said...

en pyan...
nasi ganja. Kami biasa panggil nasi wongee (tak tahu sama ada ejaan betul atau tidak), tapi memang sedap..sejak kecik lagi saya makan nasi ni, ayam kari dia perh memang sedap n sambal dia lazat. tapi kedai dia dari saya kecik sampai dah besar masih tidak berubah...pau tg pun kena try jugak lembut sangat....hikhikhik

abgBro said...

jenuh nak mnanam ganje la pulak yer..kalu tak nnti abis stok...wakakaka

Lan Jeniang said...

Brader,

Gua tengok angle lain. 'Nasi ganja' yg brader makan tu menyebabkan brader ber'halusinasi'kan Zambry. Hakikatnya yang dipeluk itu adalah taukeh restoran..hehe.

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

bro pian sedang 'meraba' si popular?... telan air liur sendri!

DonCorleone said...

Salam Abang. Saya itu hati pun ke Ipoh jugak tapi tak sempat pekena naji ganja dengan sang isteri. Saya ni orang Perak (Kampar) tetapi saya sudah tidak mahir jalan di Ipoh sana. Malu pun ada rasanya. Anyway, saja nak bilang "Salam" sama abang.

matakucing said...

hahaha memang lalok ker brader? haha kasi test power skit.

dilla said...

Dulu depa tak panggil nasi ganja tapi depa panggil nasi lambai. Alkisahnya sebab mamak tu akan berdiri depan kedai dan memanggil & melambai pegi ke kedai dia. Dulu ada dua kedai yang bersaing kat situ tapi sekarang tinggal satu aje...itu sebab takde tukang lambai dah. Tapi itu kisah lama...sekarang kalau orang sebut stesyen bas tg rambutan pun depa konfius. Tapi kalau sebut rumah tumpangan Jln Yang Kalsom sure depa tau..he.he.he

gemagong said...

aduhai...

Gandum® said...

Bro Pyan

gua sudah makan nasi ganja....Perlis version memang mari punya..!

tapi itu mamak sudah jumpa malaikat!

siapa makan nasi ganja...mesti terus titititido punya

har har har

Mohamad Hafizudin said...

bro...yg dipeluk tu muka macam zambry the jason king...hahaha die ka atau org len? muka sbjik..haha

alfaberlian said...

salam Bro
Gua no komen sapa nak belanja lu lunch rezeki jangan ditolak musuh jangan di cari tapi....... Alamak potong stim la mamak Zambri Kader ada plak.....

ayushuhaimi said...

aku slalu gak ke nasik ganja kalau singgah ipoh! hehe..

Photographer RAZAK RAMLI said...

Singgah ke Raub.
Ada restoran nasi kebuli.
Bawah bangunan Umno Raub.