Thursday, January 7, 2010

Pak Sako: sebuah kenangan

TERSANGAT banyak orang menulis dan bercerita tentang Pak Sako, negarawan rakyat ini. Banyak orang ada kenangan dengannya. Saya juga ada kenangan. Dan di sini saya bercerita sedikit daripada beberapa kenangan saya bersama Almarhum Pak Sako.

Saya mengenali `Pak Sako’ melalui novel Putera Gunung Tahan karya `Ishak Haji Muhammad’, sewaktu saya berusia 10 tahun dalam darjah empat sekolah rendah. Emak saya memberitahu bahawa Ishak Haji Muhammad itu adalah `Pak Sako’.
*baca kenangan saya ini dalam kolum `luar pagar' di mstar online, klik di sini

32 comments:

pakcik kordi said...

pak sako dan pyan habib dua dua best!

binjidan said...

hehe 9jan gua kat ppukm cheras nk ikut boleh le..baca satu dua puisi untuk alam sekitar...

buat amal je gua kat sana nt..awek dah tentu ramai, boleh cuci mata amik gambo dgn peminat..jommm

dariana said...

dalam 'ruang dalam' ana juga pernah mencatatkan:
tokoh (buat sn ishak hj muhammad).
benar dia telah melunasi bidalan bangsanya. manusia yang pergi meninggalkan nama. satu2nya gelaran tapi pelat nippon. tetap menghijau mengatasi anugerah negara....

* moga almarhum dirahmati Allah.
* moga enta beroleh bahagia sokmo..

abgBro said...

saya juge ade mndengar cerita Pak Sako adalah seorang pejuang kemerdekaan yg digeruni oleh inggeris, beliau tidak bersama umno.

Nur said...

salam
Arwah Pak Sako ni kawan baik arwah bapa mertua nur.. Beliau seorang yang suka bergurau dan berjenaka dengan kanak2... nur tak le perbah berjumpa tapi suami nur waktu kecil dulu rajin bermain bersama beliau...

speckurosaklagi said...

sempoi...

Fa-T said...

syiok

situkanghambar said...

telah sempat mencicir benih.

:D

ubilepih said...

Almahrum bersekoloh di lepih..sekoloh kelipat..atau zaman dia digelor org kampong BORDENG SKOOL..ahak..ahak..tg bro...best ini artikel...sekarang wa terpaksa meperlahankan langak bila berjalan bersama lu...ahak..ahak..

NEOFISHY said...

wa kenal pak sako masa dekat gila-gila...pak sako mmg true penulis....alfatihah!

mamai said...

dalam kenangan

benludin said...

gua sambung komen ubilepih:

-boleh la ke lepih tgk skolah pak sako masa dulu...
-teringat masa ke puduraya dgn lu dulu...lu awal2 dah semput...haha

[[~R*i*Y*s*E*s*L*a*D*y~ ]] said...

owhh..me baru tau..
pengalaman..pak sako adalah ishak hj muhammad...
seronok baca sejarah ni...
terima kasih..
good input

kelompen said...

salam bro..
gua pnah jumpa pak sako dtg temerloh blik umah adik dia di kg songsang jalan jerantut, naik bas duk dkat gua,rasa btuah sgt. gua cium tgn dia. sorg yg kaya pglaman ,tak lokek ilmu, murah senyum, rendah diri tinggi budi. tersangat la patutnya sebarang anugerah tertinggi sastera diberi padanya bukan hanya nama jalan hanya..Temerloh adalah dirinya. Kuala Semantan miliknya. Amatlah indah andai dia menyaksikan segalanya..

kelopak ungu said...

Jumpa kat Temerloh bro..

Pyanhabib said...

pakcik,
pak sako tersangalah besssst!

nikjidan,
malas. petang2 kepala gua tak clear baca puisi hatta depan awek pun, keh keh keh!

dariana,
makam pahlawan itu selayaknya untuk pak sako...

abgbro,
sememangnya.

nur,
salam.

spekkaurosakselalu,
sempoi!

fa-t,
terimakasihterimakasihterimakasih

situkangambar,
pak sako seorang yang bestari.

ubilepih,
ada lagi sekoloh tu? gua nak gi tengok dan lu kena slowkan langkah bila ikut gua...

neofishy,
pak sako tidak pernah keputusan idea...

mamai,
kenangan.

benludin,
- yes, gua kena gi lipis, tengok skolah pak sako!
- lu dah bocor rahsia, ceh!

riyse,
mahu lebih info, gogel saja.

kelompen,
komen anda tentang pak sako buatkan gua berasa sebak. anda salah seorang yang ada kenangan.

b.tan said...

salam, generasi kini ramai yang tak mengenali pak sako sebagai insan yang banyak berjasa, kalau tahu pun sekadar di catat dalam buku teks sejarah sebagai golongan yang berhaluan kiri, tak lebih dari itu. sedangkan sejarah hidupnya mengatasi kehebatan menteri-menteri yang selalu bermimpi di siang hari.
wassalamu.

eplx said...

alamak pyan oiii, apa yg baguih sangat pak sako tuu. alaa aku kenai sangat orang tua tuu, tapi takpa la, aku tak nak dedah apa2 cuma aku ingatkan hang, jngn dok julang dia sangat. cukup lah tu

eplx said...

ehh pyan, apa yng hang dok mengarut sangat nii. buang la logo 'bubarkan dun perak' tuu. hang bukan tao sangat pasai politik. hang baca puisi sudah lahhh.

itulah apabila berkawan dengan manusia yang hanya tao nak bebas segala-galanya kat dunia ni (hishamudin rais), sampai hng sendiri jadi tak tentu hala

Pyanhabib said...

aplx,
1. lu serba tahu pasal pak sako? bagus! lu pergi temerloh kasi bakar itu tanda Jalan Pak Sako 1 hingga Jalan Pak Sako 4.
pergi jumpa mb pahang, dedahkan apa yang lu tahu tentang pak sako dan lu cakap, `jangan dok julang dia sangat' (lu cakap pada gua tak guna satu sen pun)
2. memang gua suka mengarut dan tak sangka lu ambil peduli benda yang gua karut-karutkan. gua kenal hishamuddin rais, gua juga kenal hishamuddin hussein onn, tak ada masalah pun.(gua tak tahu lu ada masalah sama gua)

BENGAH @ SERLING said...

Perjuangan orang dulu-dulu
Banyak toki daku beri tahu
Photo pak sako dan tokiku
Pak sako hadir kampungku

Terima kasih imbau ingatan
Banjir tahun tujuh puluhan
Gambar sejarah kehilangan
Lalui UMNO toki juangkan

Toki aku pun dah tiada lagi
Walaupun mereka beza parti
Setiakawan teman tetap jagai
Moga roh mereka dirahmati

Al-fatihah..

12.01.2010
selasa

BENGAH @ SERLING said...

Perjuangan orang dulu-dulu
Banyak toki daku beri tahu
Photo pak sako dan tokiku
Pak sako hadir kampungku

Terima kasih imbau ingatan
Banjir tahun tujuh puluhan
Gambar sejarah kehilangan
Lalui UMNO toki juangkan

Toki aku pun dah tiada lagi
Walaupun mereka beza parti
Setiakawan teman tetap jagai
Moga roh mereka dirahmati

Al-fatihah..

12.01.2010
selasa

Pyanhabib said...

bengah,
alfatihah. semoga roh toki dan pak sako sentiasa dikasihi Allah

zizie ali said...

logo 'bubarkan dun perak' tu nampak caaaantik sangat. i suka.

semut api said...

bro..

Perak Darul Kartun senaskah...versi unplugged punya ada ka?

:)

azahzotas said...

sayang saya tidak sempat mengenali beliau, tapi hanya dapat mengenali melalui karyanya sahaja...sedikit tersentuh bila baca artikel berkenaan en pyan...

saniza said...

membacanya

Lan Jeniang said...

Hari ni january 18. esok 19. Lusa 20.

DeeN said...

Mula2 kenal Pak Sako bila belajar Sejarah. Besttt!!

Pyanhabib said...

zizie ali,
hah? hah ha!

semutapi,
gua tak terlibat urusan jual beli ini buku. apa-apa hal cuba gogel `gedung kartun'

azah,
karya pak sako seronok dibaca

saniza,
terima kasih

lajeniang,
heh he!

deen,
pak sako sentiasa bestttt!

pyan ishak said...

tetap pejuang kemerdekaan dalam penulisan

pyan ishak said...

tetap pejuang kemerdekaan dalam penulisan