Sunday, May 8, 2011

`Restoran mamak'

DIKENALI sebagai `restoran mamak' tetapi penuh muka Melayu.
Mana perginya mamak-mamak dan anak-anak mamak? Mana lokasi mamak-mamak tarik teh dan bersidai? Kenapa tidak ada `restoran Melayu' yang penuh muka mamak-mamak?

12 comments:

nahmy said...

satu persoalan yg merenggut jiwa! mungkin 'melayu-melayu' yg meramaikan kedai mamak itu sebenarnya adalah 'mamak' berwajah melayu??

Fa-T said...

mamak dah masuk gerombolan

elmaaniq said...

Mamak kat Malaysia cuma minoriti, bro.

am muscleman said...

Sebenarnya mamak mamak kat Malaysia x buang masa macam org melayu...mereka buat duit..kita yang buang duit...tengok la mat mat rempit, semua muka melayu, tapi yang modified motor mereka..woksyop cina, mana ada mat rempit cina..sama mla dengan penagih dadah, melayu adalah majoriti tapi pengedar bukannya melayu...mana ada pengedar yang hisap dadah..mereka semua buat duit...so, jgn la menuding jari kepada pihak lain jika bangsa melayu musnah.

Anonymous said...

heran gua... apasal la melayu banyak betul lepak kat kedai mamak.. sedap sangat ker masakan mamak tu.. dah la pengotor.. banyak ambik bahan mentah dari company cina pulak tu..

melayu yang paling banyak support geng mamak ni..

Hashim Zabidi said...

Semua kedai mamak tak ada pekerja tempatan (melayu) sebab dah serik kerana Bedah tembam dah dapat menawan hati taukehnya (Mamak Cheif.)

Ikut ceritanya di blog saya nanti...

Anonymous said...

Kalau gula atau susu naik sepuluh sen ,harga teh tarik naik dua puluh sen segelas, Mamak sembelih orang Melayu. Tetapi masih ramai yang suka makan dan minum dikedai Mamak.Pekerja kedai Mamak kebanyakan datang dari INDIA ,Mamak bila buat untung bawa balik INDIA, tidak ada sumbangan kepada RAKYAT Malaysia kecuali kencing manis dan darah tinggi...mari boikot kedai Mamak.

antahberantah said...

umno gagal mendidik dan mentarbiah orang2 Melayu setanding dengan keupayaan orang2 Cina. Lama berkuasaas Melayu dok terkulai layu. Salahkanlah diri sendiri atas kegagalan kamu umno. Janganlah timbulkan isu2 racist semata-mata nak dapatkan kembali sokongan drp Melayu. ......oh malang sungguh nasibmu Melayu yang semakin layu. Sudah sampai masa dan ketika kita kuburkan umno/umporno/umngok

parktua said...

mereka dah kaya raya,apa lagi balik indialah,betul tak Mamak bendahara.?

adzuadgila said...

pak pyan,ade banyak kali bapak mamak datang kedai makan saye,sambil memperlekehkan teh tarik kite,diorang sibok tanye berapa nak jual bisnes tu pade mereka.

misnona said...

sebenarnya kawan aku Pak Yob asal Teluk Intan selalu merungut-rungut, dia berniaga gerai dah dekat 30 tahun, pelanggan dari mamak tak ada, tapi kalau Muniandy, Param, Letchumy, Leong, Geok, Kasim, Fuad, Pak Non, ada, inilah yang membuatkan Pak Yob sedih, adakah ini perkauman sempit? atau makanan melayu itu kotor, jijik, tak halal, sesuatu perlu disedilik, aku rasa budak universiti pun tak berani nak buat comparative study tentang sikap begini, satu Malaysia apa benda? di masjid india, kelompok pengampu cukup banyak, kain rentang,entahlah...apanak jadi.

Anonymous said...

Hmm.....mind setting korang harus tukar,korang tidak harus sombong dengan kejayaan yang dikecapi oleh kaum india muslim
kaum india muslim bekerja dengan susah payah,bijaksan dan tertib,pengalaman kaum india muslim dalam dunia perniagaan memang luas dan lama.....
Dinegara Malaysia,tanpa bantuan kerajaan (sama seperti org cina),kaum india muslim bertungus lumus maju,menyara keluarga mereka tercinta,bahkan menyara bangsa mereka...
walaupun kuantiti kecil...KUALITI AMAT MENGEMPARKAN....
sehinggalah,org cina terkagum dan memuji kaum india muslim(bkan cam kita yang cemburu gan india muslim)
tahu tak korang bilangan millionaire india muslim pada tahun 2005 ialah 300k-400k dan 1-2 bilionaire di seluruh asia tenggara...
bagi sesapa yang merungut harga nek dan mahai kat restoran
,anda usaha kan restoran sendiri baru anda tau keperitan....sehingga tu bagai katak dalam tempurung laaa kan
di malaysia,hanya kaum india muslim sahaja lah bleh kompete gan org cina...malah hubungan antara IM gan cina makin erat....
selain itu,org cina maju kita kagumi,
org india muslim maju anda cemburui
tukarlah wei persepsi tu kalo nak maju.....

lagi satu,kalo kaum india muslim balik india korang nak makan ape ye?bih bih lagi kul 2 pg,4pg dan 6pg....

malah...kaum india muslim berada di MANA JUA SEKALI pun, bleh cari makan kerana usaha ada dalam darah
itulah specialiti org india muslim

abdul kalam(saintis terkemuka dunia),b.s. abdur rahman( bilionaire)shah rukh khan,Ar rahman(pemuzik terkemuka,jauh infiniti lebih berjaya daripada penyanyi tempatan),
mereka semua ialah INDIA MUSLIM

adalah kita setanding dengam mereka....tepuk dada tanya selera

jadi kan mereka sebagai role model tuk berjaya...

ubah lah sikap cemburui india muslim

inshallah akan berjaya....