Friday, July 17, 2009

api lilin untuk teo

teo sepatutnya berkahwin hari ini
tetapi teo sudah mati!

*teo beng hock ditemui mati selepas hadir
sesi soal siasat (sebagai saksi) di premis sprm*. demi kemanusiaan, demi hati perut sebagai manusia, lupakan bangsa atau parti atau ideologi apa pun yang dianut teo.

*saya beritahu anak saya:
sprm = suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia

43 comments:

abdullahjones said...

:(

Deanz said...

Gua x berani nak komen tapi gua bagi lilin sama itu sprm kasi terang lagi...

RIP teo...

aint-super-woman said...

Malaysia Boleh!

Mohamad Aris said...

takziah buat keluarga Teo

sEmut said...

gua tengok muka dia. muka orang baik bro. bukan macam muka adnan yaakob.

amalhaj said...

dari Allah dia datang kepada Allah dia kembali, TAPI BAGAIMANA CARA DIA KEMBALI???

alfaberlian said...

selamat hari lilin untuk satu malaysia

aku said...

takziah..

AminLirikLagu said...

Takziah

speckurosaklagi said...

taxziah..

Panglipulara© said...

Teo mati demi negara yang berketuanankan...?

daLyaanoon said...

gua guna lilin buat ubat resdung SPRM!

azhar said...

yang meninggal dah pergi buat selamanya..

yang hidup nie masih tertanya-tanya

Nizam.Ariff said...

sedih dan sadis...

letak lilin atas kek, kita hembus bagi mengenangkan peristiwa ini. demi sifat kita manusia.

Fa-T said...

nuthing to say....
light up d candle...

may god bless TEO

perfectwater75 said...

Salam Bro Pyan!

Inilah yang akan menjadi punca kejatuhan sebuah kerajaan diktator yang sekian lama menongkat langit hingga tak sedar nasi di dapur ditanak hangit!

takziah!

hai said...

misteri sebuah kematiaan!!!

DeeN said...

Tekejut gak dengar dan tengok berita semalam. 2 pak menteri kita dah siap pesan, jangan buat spekulasi sendiri ttg kematian Teo selagi belum kuar stetmen yg sebenar. Huhuk!

RIP, Teo! Takziah buat keluarga mendiang.

jo said...

banyak betul spekulasi yang timbul...tengoklah nanti..ape jadi lps ni...

Najwa Aiman said...

Al-Fatihah untuk Marwa al-Sherbini. Matinya jelas.

Yang belum jelas matinya ialah Teo dan Michael Jackson. Ada tanda tanya. Dan pasti ada prasangka.

Pa'chik said...

nanti ada lah yang buat baca yaa sin kat atas bangunan sprm tuh...

NEOFISHY said...

kuasa menyebabkan manusia hilang segala-galanya!

rip teo

sis_nita said...

Takziah buat keluarga mendiang..

Rest In Peace Teo..

Runka Tongka said...

Apalah nak jadi dgn negara ni...

abgBro said...

tabik hurmat utk mendiang teo..

Lan Jeniang said...

pelik. sprm langsung tidak mengeluarkan sebarang keyataan sehingga hari ini. sepi dan menyepi. kecut perut agaknya. kematian teo harapnya akan meredakan kegilaan sprm untuk terus menganas terhadap pakatan rakyat.

mamai said...

bro aku teringin nak hadiahkan api neraka kat SPRM.

Kucing Parsi said...

sprm untuk gulingkan kerajaan selangor

sang rakus angkasa said...

semoga malaysia makin aman sungguhpun jenayah KL dilaporkan makin kurang semenjak 3 bulan ni...

cahaya malam said...

perhatian!!!!

jagn rasuah..

jadi suspek pun bahaya,

jadi saksi pun bahaye,

inilah padahnya..

teristimewa '1 malaysia'

takziah..

AnakMerdeka said...

Aku baca banyak komen, nasib baik tak ada yang sedekah al-fatihah.

Akupun simpati, tapi aku tak diajar untuk memegang lilin. Pegang lilin masa blackout kat rumah pernah lah, tapi pegang lilin untuk sesuatu upacara bukan budaya orang islam. Tak tahu lah, sebab ustaz aku yang beritahu dulu. Mungkin ilmu agama dia tak setinggi ilmu agama Sdr Nizar...

www.anak2merdeka.blogspot.com

Runka Tongka said...

Api lilin tu simbol universal bagi jiwa... dalm puisi islam banyak digunakan pakcik anakmerdeka woi...

jaringanluar said...

care to visit http://jaringanluar.blogspot.com

AnakMerdeka said...

Owh baru faham kenapa sdr Tonga komen dalam blog aku, ingatkan marah sebab aku komen pasal seniman, rupanya marah sebab aku komen pasal api lilin, leks la bro..

Sebenarnya ada antara yang faham (rasanya semua faham) cuma ada yang cakap tak mau komen, sebab tak yakin dengan diri sendiri.

Dalam islam tak ada simbul-simbul. Pelita raya yang kita pasang masa sambut tujuh likur tupun bukan ajaran agama. Itu cuma adat. Malah kalau kita rasa itu sebagai ajaran agama, takut terpesong akidah, nauzubillah..

Dalam islam tak ada simbul api. Dalam agama lain mungkin ada. Kalau dalam puisi ada sebut api tak tahu la, tapi dalam alquran tak ada kata api itu simbul jiwa.
Tanyalah tokguru Nik Aziz kalau tak nak tanya ustaz Nizar.

Kita boleh menunjukkan simpati dan kesedihan dengan cara lain. Jangan emosi. Jangan nafsu menguasai diri hingga kita lupa siapa kita.

www.anak2merdeka.blogspot.com

Amatt De'bugis said...

R.I.P Teo..
apa nak jadi dgn 1Malaysia........
gila nama..gilaa kuasa..gila harta...

aint-super-woman said...
This comment has been removed by the author.
aint-super-woman said...

Salam.

Adat dan budaya tak dilarang melainkan jika ianya boleh memesongkan aqidah ataupun melanggar syariat.

Contohnya:-
Meletakkan bunga di Tugu Peringatan (Majlis Fatwa dah sahkan ianya perbuatan sia2 dan boleh menimbulkan syirik...tapi?????)

Tentang isu YB Nizar pegang lilin (yang terang2 bukan tujuan untuk bertafakur), silalah baca Harakah keluaran 24-26 Julai di ms. 15.

Wallahua'lam.

:)

AMMOSHAM said...

bro pyan,

kalau nizar bawak obor mungkin tak jadi isu kot...

zeqzeq said...

selamat bekerja buat SPRM..tokoh muda yang bersemangat..

ramai penggangur yg berminat..

USM..mula buka penyelidikan buat berminat..itu tanda SPRM ramai yang minat..

zaman dah berubah

usoPkuChai said...

itu yang jatuh..
ini yang berderai..

kentaki said...

bia lantak pergi mampuslah dia... dahlah ada anak haram...

Zul Kahar said...

'Kami tidak mengutus seorang rasulpun melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.'
(AL QURAN – Ibrahim: 4)

‘Orang-orang kafir berkata kepada rasul-rasul mereka: “Kami sungguh-sungguh akan mengusir kamu dari negeri kami atau kamu kembali kepada agama kami”. Maka Tuhan mewahyukan kepada mereka: “Kami pasti akan membinasakan orang-orang yang zalim itu,’ (AL QURAN - Ibrahim: 13)

'Dan agar mereka tidak mengatakan ketika azab menimpa mereka disebabkan apa yang mereka kerjakan: "Ya Tuhan kami, mengapa Engkau tidak mengutus seorang rasul kepada kami lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau dan jadilah kami termasuk orang-orang mukmin".' (AL QURAN - Al Qashash:47,)

'Dan sekiranya mereka Kami binasakan dengan suatu azab sebelum Al Quran itu diturunkan, tentulah mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa tidak Engkau utus seorang Rasul kepada kami, lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau sebelum kami menjadi hina dan rendah”.' (AL QURAN - Ta Ha: 134)

‘Orang-orang kafir dibawa ke neraka Jahannam berombong-rombongan. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu, dibukakanlah pintu-pintunya dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya: “Apakah belum pernah datang kepadamu rasul-rasul di antaramu yang membacakan kepadamu ayat-ayat Tuhanmu dan memperingatkan kepadamu akan pertemuan dengan hari ini?”. Mereka menjawab: “Benar telah datang”. Tetapi telah pasti berlaku ketetapan azab terhadap orang-orang yang kafir. Dikatakan kepada mereka: “Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam itu, sedang kamu kekal di dalamnya”. Maka neraka Jahannam itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri.’ (AL QURAN - Az Zumar: 71-72)

‘Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka seorang rasul dari mereka sendiri, tetapi mereka mendustakannya; kerana itu mereka dimusnahkan azab dan mereka adalah orang-orang yang zalim.’ (AL QURAN - An Nahl: 113)

'Dan jika kamu mendustakan, maka umat yang sebelum kamu juga telah mendustakan. Dan kewajipan rasul itu, tidak lain hanyalah menyampaikan dengan seterang-terangnya.'(AL QURAN - Al Ankabut: 18)

‘Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu agar kamu dapat memberi khabar gembira dengan Al Quran itu kepada orang-orang yang bertakwa. Dan agar kamu memberi peringatan dengannya kepada kaum yang membangkang.’ (AL QURAN - Maryam 97)

‘Dan kalau Al Quran itu Kami turunkan kepada salah seorang dari golongan bukan Arab, lalu ia membacakannya kepada mereka; niscaya mereka tidak akan beriman kepadanya. Demikianlah Kami masukkan Al Quran ke dalam hati orang-orang yang durhaka. Mereka tidak beriman kepadanya hingga mereka melihat azab yang pedih.’
(AL QURAN – Asy Syu’araa’: 198 – 201)

‘Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu rasul Kami, menjelaskan syariat Kami kepadamu ketika terputus pengiriman rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan: “tidak datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira, maupun seorang pemberi peringatan”. Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu’ (AL QURAN – Al Maidah: 19)

‘Maka tatkala datang kepada mereka rasul-rasul yang diutus kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan, mereka merasa senang dengan pengetahuan yang ada pada mereka, dan mereka dikepung oleh azab Allah yang selalu mereka perolok-olokkan itu.’ (AL QURAN – Al Mu’min: 83)

Sesungguhnya orang-orang yang menentang Allah dan rasul-Nya, mereka termasuk orang-orang yang sangat hina. Allah telah menetapkan: “Aku dan rasul-rasul-Ku pasti menang”. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa. (AL QURAN – Al Mujaadilah: 20 – 21)

More Updates;

http://messengerofgodtoday.blogspot.com/

Zul Kahar said...

Kepada yang faham dengan jelas Al Quran dalam bahasa Melayu di atas maka anda secara automatiknya telah tersabit dengan rasul yang diutuskan Allah kepada anda kaum Melayu iaitu rasul Melayu di;

http://messengerofgodtoday.blogspot.com

Al Quran adalah rezeki dari langit yang diturunkan Tuhan. Maka kami hanya menyediakan hidangan rezeki yang diturunkan kepada kami in 'Local Malaysian Style', free of charge (FOC).

Hidangan yang kami sediakan adalah fresh sepanjang masa, segar, baru dan bukan bangkai, darah mahupun babi dan juga bukan yang disembelih selain nama Allah, serta di jamin halal di sisi Tuhan.

Blog kami adalah terbuka dan sentiasa terbuka (24hrs) bagi mereka yang fakir, yang miskin, yang kelaparan dan yang dalam perjalanan untuk mendapatkan makanan di dalamnya yang boleh dimakan bersama-sama, yang tak habis-habis dan yang mengenyangkan yang boleh membawa kepada kepuasan hati.