Thursday, July 9, 2009

yang tersurat

dalam sekian banyak reaksi ekoran ppsmi dimansuh tahun 2012, gua tertarik akan komen shafie apdal selaku naib presiden umno yang berkata, `kita tidak boleh menjadikan anak-anak kita bahan kajian...'
- utusan malaysia, 9 julai 2009, muka surat 3.

gua teringat gua yang bukan naib presiden umno ada menulis,`...setelah tempurung kepala anak-anak orang asli,anak-anak orang miskin papa kedana kat ceruk kampung diuji kaji...'
- ppsmi: lagi @ kepada gapena, entri 23 februari 2009.

sekian.

27 comments:

crewradix said...

Nak wat camner dah jd Xperimen pong.dr tadika kot...Minda harus MERDEKA!!!MERDEKA KE???Ntah hehehewakakakaa!!!

aney azri said...

apa gunanya kata-kata mereka lagi setelah beribu-ribu anak kebebalan?..

Basuh Baju said...

nampaknya ini jugak pemimpin yg ada fikir sikit..haha

benludin said...

biasalah..pemimpin kita mmg suka berkokok...

-wah!! kibod baru..kaler pink ke?
haha...

piji said...

selamat kembali~~~~

abgBro said...

bro..btui kate pak samad, umno ni sering bermata satu dan berlidah dua...awat abg pie tu berani brsuara skrg? mungkin dia yg brjenis lidah dua spt yg dimaksudkn olen SN itu..

H.E.H said...

no komen..hahaha

amalhaj said...

PPSMI! Masa dicadangkan peringkat awal mengkome senyap aje. Bila dah mansuh baru nak keluar pendapat. Gitu le gaye pemimpin melesia yang ada. Nampak berani tapi penakut

pye:rudz said...

lu ada bau-bau bachang ke dengan brader shapie apdal tu? ehhee...

one love said...

rat lab!

sangat comel tikus2 itu :p

mamai said...

bro kepala hotak mereka terlalu lembab nak berpikir masalah ini umpa komputer zaman pra dinosur...

mamai

Fa-T said...

ujikaji sampai kepala anak-anak sebesar kepala E.T

Panglipulara© said...

Bro gua cadangkan dikaji pembelajaran bahasa inggeris dalam bahasa melayu atau pembelajaran matematik dalam bahasa arab...
-mantan presiden segala presiden-

ayieDklau said...

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

sorakan budak kampung tengah seraya menteri pelajaran umumkan tak yah belajar ilmu hisab ngan sains dalam BI...

anak gua cakap membazir jer buat buku tebal2 dalam BI pastu tak pakai

gua cakap itu semua kerja bapak menteri yang bangang...

skrang tengah berkokok nyaring menyetujui PPSMI mampus...

ayam baru keluar taji baru katakan...

keh keh keh keh keh keh keh

anak gua ketawakan gua sebab gua cikgu matematik serupa profesor haru biru jap cakap omputeh jap cakap melayu pasni nak cakap mandarin ngan pulak ker????? !!!!!

.::orang kampung tengah::.

j or ji said...

merka tak faham...walau saya dah kata,matematik, walau diajar dalam bahasa minang pun,den susah nak pandai!

nahmy said...

mmg sah pak pyan! tuan patut jadi politisen...boleh kira sen memanjaaang..

aku said...

berkat lu dpeluk MB bro..
keh keh keh

jo said...

itu la..
bila dah jatuh baru nak tersedar..

azhar said...

sape yg buat ujikaji nie???
aduss..penin

SYAFIQASALIM said...

biasalah, siapalah kami anak-anak yang hanya mampu menurut kata..

Pyanhabib said...

crewradix,
merdeka? ditarikbalik kang, ha!

aneyazri,
kita guna yang berguna!

basuhbaju,
kena fikir banyak benda lain, hah ha!

benludin,
bila berkokok, kena toleh tengok ekor... (kibod lama, tibai saja! kalau doktor gigi boleh goyang-goyang sebelum cabut, kibod pun boleh goyang-goyang sambil tenyeh-tenyeh dan tekan-tekan, ceh!)

piji,
tensen sebab huruf `U' kat kebod jahanam!

abgbro,
:) ha!

h.e.h
no komen, hah ha!

amalhaj,
auwww...takuuuut!

pye:rudz,
nak kena budak ni!

onelove,
rat race!

mamai,
mamai...

fa-t,
pradinosur? hah ha!

penglipurlara,
setuju!

ayiiedklau,
hah ha ha!
(tumpang ketawa sama budak-budak kampung tengah. kg tengah mana ni?)

jorji,
matematik & sains dalam bahasa minang? kena masuk parlimen ni..

nahmy,
join politeksen kira sen? canteek!

aku,
tih tih tih...

jo,
tersedar tersedak termengah semua sudah berekor...

azhar,
entah!

sang rakus angkasa said...

maka sekali lagi dalam sejarah pendidikan malaysia,tercela satu lagi tompok kelompok murid2,yang terdiri daripada anak2 pak poyan,anak2 merka,adik2 saya yang menjadi mangsa,mangsa tokey buku teks,tokey cetak,mangsa manusia gila kuasa!

semoga mereka ini selamat di masa hadapan walaupon sudah ada beza fahaman antara kertas litmus biru dgn tungku kaki tiga mereka.

DeeN said...

Mungkin dulu diorang tak puas buat ujikaji time kelas sains, fizik atau kimia kut. Huh!

shaniza said...

salam..
PPSMI dasar orang nyanyuk..buat orang lain mengamuk, tapi dah mengenyangkan kroni yang tak berhati perut.

silbi abigail said...

Abg pyan, jika tak keberatan.. boleh emailkan pada saya sajak seluar dalam yang abg deklamasikn di majlis Yoyooh.com di titiwangsa malam semalam?
silbiabigail@yahoo.com

usoPkuChai said...

silap mata bro.. silap mata..

AnakMerdeka said...

Dalam kita menuntut agar maruah bahasa dikekalkan dan memprotes penggunaan bahasa inggeris, apa kata penyajak spt Sdr Pyan memulakan puisi-puisi dengan bahasa yang standard dan mudah difahami agar anak-anak orang asli di ceruk-ceruk kampung juga boleh menhayati puisi.

Harapan aku hanya satu hari nanti tidak akan ada pemimpin atau PM Malaysia, sentiasa memerlukan pengantara atau jurubahasa untuk berbicara dengan pemimpin negara lain yang menggunakan bahasa inggeris atau melihat anak-anak bangsa kita ternganga mulut mendengar pensyarah menyampaikan kuliah dalam bahasa inggeris di universiti.

Syabas kepada pejuang bangsa sejati.

www.anak2merdeka.blogspot.com