Tuesday, October 6, 2009

menjelang pembentangan belanjawan

duit dalam tangan rm60 bilion, rakyat malaysia 27 juta orang. ambil rm1 bilion daripada rm60 bilion itu, sedekahkan rm1 juta kepada setiap seorang rakyat malaysia. hasilnya: rakyat malaysia akan kaya raya dan tiada yang miskin atau papa kedana!

* rm1 bilion = rm1000 juta (@1.000.000.000)
rm1000 juta tolak rm1 juta seorang (baca: 27 juta rakyat)
baki: (.....)
= gua belai misai, gua lurut janggut!

56 comments:

akiart said...

cit patut lu mau balik awal!!!

KEDUTAAN-BESAR-RAKYAT MALAYSIA said...

bro 1B = 1000 JUTA

nami o fish said...
This comment has been removed by the author.
nami o fish said...

Mana cukup sorang sejuta dengan RM60 billion tu..ish ish..

RM1,000,000x23,000,000 rakyat malaysia=,RM23,000,000,000,000.

Kalau RM23juta maknanya sorang seringgit la bang pyan.

aku said...

nanti gua dapat sejuta, gua blanja lu ngeteh..

Nabil Fizri said...
This comment has been removed by the author.
Nabil Fizri said...

kalo ikut US = Msia,
1B = 1,000,000,000.
23 juta = 23,000,000.
sejuta sorang.
balance = 77 juta.
ha3.

aintsuperwoman said...

Tak payah bagi juta2 pun tak pe.....
Api, air, medical, sekolah free !
Issshhh....jangan harapppp......

abu muaz said...

aku sokong calon niii.... dibagan pinang..... bijak,bijak.

Zaki said...

salam bro,
60 m tu kalau bagi kpd 23 juta baru dapat lebihkurang rm2000 sorang.
sebenarnya m'sia pun sama macam aku.....pokai.

Qarmadharma said...

belanjawan tu belanjawan la...

yang rokok naik harge ni pasal apa

panas wa...

pye:rudz said...

fuh! inilah penaakulan mantik paling hebat pernah saya temui!
saya suka!

azman shah said...

aku amat setuju
nk beli kereta baru rumah baru dan segalanya baru
tapi






amat mustahil segalanya baru
sebb cadangan ini hanya keluar
dari mulut yang lesu

mamai said...

rasa boleh dapat ker bro seringgit pun lom tentu dapat

endiem said...

metamatik mudah !

tp. jika guna konsep 1 malaysia
1 orang RM 1.\

gotahlantun said...

ilmuhisab yang semacam ini patut diamalkan pemerintah, eden stuju.

keluarga eden ada 6 kepala....
6 juta..
pakcik kayo!
woooo!

Water Lily said...

Saya tak mau sejuta tu bang. Cuma
ada beberapa permintaan

1)Lengkapkan prasarana untuk kemudahan OKU.
2)Pusat OKU yang konooooooooon terbaik di Asia Tenggara di pertingkatan pengisisn. Campak ke laut pegawai2 yang culas tu.
3)Ahh..malas lah gua nak mencarut banyak2 bang.

Lord Voldemort said...

RM60 billion tuh kalo kasik kat semua orang, dapat dalam 2000 ++ je. sebulan je abis buat beli rokok, nombor ekor dll.

kalo diberi ikan, ikan akan habis. tapi kalo diberi pancing, hari-hari boleh makan ikan, selama-lamanya.

masalahnya, orang-orang kita tau nak disumbat ikan hari-hari tanpa pegi pancing. cakap mudah. nak itu nak ini. usaha tarak. otak tau nak rokok je.

abuyon said...

salam bro,

Berapa juta pula nak
bayar gaji PM dan
konco-konconya

Fa-T said...

wow mantiknya....

pemandu teksi said...

alaa..bro.! gua nak teksi free sebijik jer bro..!! brp sen sangat..! 50K pun tak sampai

benludin said...

sempena dgn slogan 1malaya,1dunia,1rantau maka dengan ini pak najib akan menyedekahkan rm1 utk setiap rakyat malaya

Ilmapung said...

World!!! bak kata Mawi

azhar said...

Kita hanya boleh menjadi saudagar mimpi je bro pyan oii.

jo said...

gua nak sejuta jugak......

amalhaj said...

bior bebeno! ape yang mengkome cakap nih? ntah ler kureng faham le teman.....

Ajami Hashim said...

tu belum campur 'pendapatan terbaru' rokok kotak besar dah naik RM9.30! huaaa!

Pyanhabib said...

semua tukang komen,
terima kasih terima kasih.
gua tak pandai kira-kira @ ilmu hisab @ matematik apatah lagi ilmu alam!
tetapi lu orang punya komen bikin gua ketawa tak habeh!
*pembetulan:
1 bilion = 1000 juta (@1.000.000.000)
(terima kasih kepada bloger kedutaan-besar-rakyat malaysia)

Pyanhabib said...

nami o fish,
terima kasih terima kasih!
(wa tak reti ilmu alam. terima kasih kerana membetulkan. sekarang kita kira sejuta ringgit seorang kepada 23 juta rakyat. tamau singgit, hah ha!)

Pyanhabib said...

nami,
ops! ilmu HISAB bukan ilmu ALAM!

Zumaini Zainuddin said...

askum bro...
blh dpt ke bro???
kalu btl dpt belanjawan tahun ni la best skali...
pastu semua harga barang naik...
mati lo...

NEOFISHY said...

makan roti lorrrrrrrr

nmz_7890 said...

ini semua dah kira ni. boleh la amik peluang tengok pembentangan dan apa jadi. heh

ubilepih said...

Ilmu isab skejap inggeris sekejap melayu ni lah akibatnya...ha..ha..wa cuma isap jari..dengar jute-juterrrr ni..ha..ha

kulupSakah said...

jangan bagi apa2 pd rakyat..itu rasuah teknikal!!

sinaganaga said...

ya. lagi 59 billion tu demeh nak guna untuk apa - suka hatilah.

penanggah said...

bro pyan.. bila dah main juta2 ni kepala gua pun naik pening nak mengira..

dariana said...

jut...jut...jut....tak silap ana bahasa hindi jut...jut....jut..ni = tipu...tipu...tipu.....
sapa tipu sapa
tipah kena tipu
atau kita ditipu tipah?

sniper said...

gua pon nak ma ... kah kah kah
tapi boleh ke peminta sedakah memberi. sudah pokai ma .... orang pokai mana boleh bagi kah kah kah

ramai warga m'sia bagi lebih, terima belum

dia lahir dikatil swasta
belajar sekolah swasta
pengajian tinggi swasta
kerja sendiri kira swasta ma...

dia pemberi bukan peminta. jangan minta pada penyum nanti kena jual

binjidan said...

hoi apa juta2 ni gua tak pandai la pakai juta2 gua nak seratus ribu maa..bole ke kerajaan bagi gua mau bikin woodstok 3 hari 3 malam

Danielle_Corleone said...

Susah la abg nak kira banyak sgt sifarnya. ha ha ha.

Nurimo said...

kerajaan pemurah rakyat diutamakan

relevan said...

Jom bro Pyan..Gua blanje lu ngeteh..pakcik kayooo..tak yah lagi makan megi dan beskot..

Gua nak makan American fast f0od..sekali skala bro.. he he..

bijen m. said...

rokok naik harga.
tambah lagi untung untuk kerajaan.
ciss.

gemagong said...

pakcik kayooooo...

dan masa tu nilai ringgit jatuh seperti nilai rupiah...juta2 tu hanya sekadar angka... he2

BENGAH @ SERLING said...

Fasal wang berbicara
Cerah pandang mata
Fikirlah panjang masa
Pegang sehingga bila

Berapa pun wang dapat
Alir keluar sangat cepat
Belanja sebarang tempat
Kurang ikut suruh jimat

Terjadi amat luar biasa
Agih pada rakyat semua
Jika benar apa salahnya
Usah kecuali pada sapa

noorlara said...

tu baru betul tunggu sampai kucin bertandukpun lom tentu dapat...

terompahkayu said...

salam bro pyan. kerajaan derma RM5000 sorang pun dah ok. haha!

DNL said...

pas dapat duit leh pi paipon........... lalokkk sioottt

hahahaha salam bro gurau eek....

ujang said...

gelak2 juga bro pyan...kita kena gelak balik pun mungkin juga...dikata bangsa subsidi..kureng ajerrr!..gue cocok lu'e dengan buloh runcing!

Nizam.Ariff said...

Hari ni gua hisap rokok rasa pedas!

Oleh kerana rokok gua rasa pedas, gua anggap 60 bilion mungkin jadi 61 billion kejap lagi...


Fuh..! Pedas sungguh rokok gua..

iDAN said...

Tak kisahlah kalau nak kasi RM2,000 seorang, kalau keluarga ada enam orang maknanya RM6,000 laburkan di ASB, kalau sepuluh tahun sudah RM60,000 belum masuk dividen pelbagai. Kira banyaklah tu; banding staf sokongan kerja kerajaan selama 30 tahun belum tentu dapat banyak tu!

Tiap kali bajet, orang biasa tak dapat sebanyak mana; orang korporat yang tambah berat tabungannya.

Rokok naik, penanam tembakau di Kelantan masih miskin. Siapa yang dapat laba dari perokok ini?.

Bugisrockers said...

jangan harap la ..... sringgit pun lum tentu kerajaan boleh bagi..

Nizam Rusli said...

otak billion!

khairi said...

jgn harap la bro..selagi bn pegang msia ni rakyat miskin semakin miskin..yg kaya bertambah kaya..pemimpin pulak cakap besar je lebih..hampeh semua..jawapanya...tukar kerajaan untuk satu penggal..kita tengok pembangkang buat kerja pulak..ok ke tak...

NaqHuHiNes said...

tumpang lalu.......boleh gak dapat juta2..tukar rupiah ke...

hehe

jangan marah bang pyan....
ambik kalkulator kira 27,000,000 penduduk x RM 1,000,000.00 seorang...
jadinya beribu-ribu juta tu....