Friday, August 14, 2009

mengenang rendra

14 comments:

gemagong said...

besok bro...satu yang menarik

Raja Syahrul Helmi said...

"Ketika langit dan bumi bersatu, bencana dan keberuntungan sama saja" - Makna Sebuah Titipan...

abuyon said...

Salam bro pyan,

Ini ada satu permintaan. Aku mahu serta sekali, tapi kakiku
terikat di bumi aku berpijak
sekarang, di sini

Boleh bro atau sesiapa bacakan sajak aku untuk
majlis itu, mengenang Rendra

Di sini, aku lampirkan atau bro bisa saja ke lamanku yang tak seberapa di atas tajuknya,
Jantung Tak Berdegup

Jantung Tak Berdegup
(ketika aku di muka komputer, membaca
blog sajak kematiannya)

Rendra,
Meski kau jarang kubaca,
tapi patahmu aku
mesra

Sebab sering kau
melagukan perjuangan
dan Tuhan kita

Rendra,
Meski sekali, jantung mesti
berhenti berdegup, nafas
mesti berhenti, keluar
masuk

Pergilah menemui Kekasihmu
kerana pernah kau
berkata,

Tuhan, pada-Mu
aku cinta
_______

Waktu dan nafasnya
Awal dan akhir kalamnya,
1935 - 2009

Dari tarikan nafas,
abuyon
Madrasah Sains
10 Ogos 09 7.30 pagi

http://hijau-tinta.blogspot.com/2009/08/jantung-tak-berdegup.html

Moga majlisnya diberkati, moga bro sudi,

Moga Allah merahmati

Unknown said...

KOOL MEKOOL... Masyuk gak sajak bro abuyon.

Pyanhabib said...

abyon,
sajak anda akan dibacakan oleh sesiapa nanti.
(ini amanah anda, semoga saya tidak lupa)

speckurosaklagi said...

smoga majlis esok berjalan dgn lancarnya...

FaAtip said...

Kalau dekat boleh jugak pegi! :(

mamai said...

insyaallah kita jumpa di sana bro pyan

Jorji said...

boleh jadi acara sajak terbaik untuk tahun ini.

guru besar haneem kaydeen said...

hmm..dah nak gerak balik ke ipoh baru dapat undangan..tak sempat gostan daa..selamat untuk yang baik-baik

dariana said...

itu program sudah selamat berlangsung. tahniah.
kata almarhum:
orang-orang miskin di jalan
yang tinggal di dalam selokan
yang kalah di dalam paergulatan
yang diledek oleh impianjanganlah mereka ditinggalkan.

ikuti yang ini' Sajak Sebatang Lisong'
http://www.youtube.com/watch?v=MQxEgrwJLkk

ziarah ana di http://keroncongdariana.blogspot.com

azahzotas said...

saya telah menghadiri majlis mengenang rendra, tapi tidak sempat untuk menemui en pyan selepas majlis begitu ramai sekali mereka yang ingin mengabadikan gambar bersama anda...hmmm...tapi puisi yang disampaikan bagus sekali...saya juga sudah tahu siapakah empunya puisi ke dua itu...bro abuyon ek..huhuhu...

abuyon said...
This comment has been removed by the author.
abuyon said...

Salam Bro Pyan,
Moga Allah merahmatimu dan rakan seperjuangan (ngeteh)sekalian :)

Terima kasih bro, ya saya gembira (syukur sebenarnya) kerana dapat menyumbangkan kata

Saya lebih-lebih gembira kerana Pyanhabib yang mendeklamasikannya

Sebagai tanda terima kasih, justeru, untukmu bro Pyan, ada sajak dari saya yang telah tercipta tatkala pertama membaca blog hitam warna ini

Harap sudi membacanya, lebih-lebih lagi meninggalkan jejaknya di sana yang pertama :)
http://hijau-tinta.blogspot.com