Sunday, August 16, 2009

mari mengaji

benludin bertanya:
1. siapa boleh/pandai kira berapa huruf yang ada di dalam surah al-Imran ayat ke-96?
2. dalam ayat yang sama, ada berapa huruf sebelum perkataan `bibakkah' (Makkah?)

kulupsakah menjawab:
setelah mengecilkan mata, aku nampak 40 huruf dan 20 huruf sebelum `bibakkah'..kalau aku tidak terbuang atau tertambah..

benludin berkata:
aku terbaca satu kajian saintis mengenai formula 1.618... dalam ayat itu ada 47 huruf...manakala sebelum perkataan `bibakkah' ada 29 huruf...
puas kira, tidak dapat!

kulupsakah menjelaskan:
surah apa pun atau ayat apa pun, atau seisi Quran sekalipun hanya ada 30 huruf sahaja.. Alif sampai Yaa!
30 huruf melengkapkan 30 juzuk.

gua menggulung:
tanpa mengecilkan biji mata dan tanpa pedulikan kajian saintis, teori kulupsakah yang disurahkan dari satu kulup ke satu kulup, layak diguna pakai: surah apa pun atau ayat apa pun, atau seisi Quran sekalipun hanya ada 30 huruf: Alif sampai Yaa.

28 comments:

benludin said...

-gua ingat tadi lu buat iklan jual kuih raya..
- lu memang hebat..saintis abad ini!
-lu dpt idea lepas tgk pilem tamil ke...itu pasal suku gulung2..haha!

Ajami Hashim said...

2nd! huhu!

hai said...

Gua sokong lu bro!!!

aint-super-woman said...

hatta memandang Al-Quran dengan perasaan kasih pun Allah akan beri juga ganjaran, inikan pula membaca dan mengamalkan.

Moh kita ngaji !

kulupSakah said...

sadokallahul azim

abgBro said...

selamat menjalani ibadah puasa bro n geng semer!

jo said...

suka la entri ni...

aku said...

pyan ajak ngaji, ben kata guna idea pilem tamil,
gua ngaji alif sampai ya,
sodakallah hul azim ucap kulup sakah,
khatamlah gua..

bijen moretti said...

yah2..
sokong2..
;D

Deanz said...

alif ba ta...
ea bi si...
belum tumbuh gigi dah pandai ngaji..

;)

Pak Oncu said...

hahahhahahah hebat hebat,,, 30 huruf 30 juzu,,,,,,

gemagong said...

alhamdullilah..moga ramadhan ini kita banyakan mengaji

sang kegelapan said...

btul tu..putar kemana pun 30 juzuk tu yang jadi panduan..dan ayatnye ade 30 huruf..

azhar said...

hmmmmm...

Fa-T said...

tepat terletak...

LavENDer Wind said...

~~salam bertandang

~dalam kata-katanya bagi aku yang masih terlalu cetek agama

amirnazrin said...

daah warm up untuk bertadarus ke?
alhamdulillah..

abuyon said...

Salam Bro,

Berkata benar kalaupun pahit, berkata benar kalau benar-benar

Dan katamu itu, benar

Terima kasih kerana mengungkapkan. Sungguh, diberi-Nya kita ilmu pelbagai cara

Meski pendek tetapi
benar
___

Telah saya rakamkan terima kasih di n3 mengenang Rendra

pye:rudz said...

sesi penggulungan yang tepat saya kira.

JimAlifSiin said...

kulupsakah...kah!kahh!!kahhh!!!

gulung...hihiihiii

bila nak balut skali?

nahmy said...

sejuuuk hatii bila baca diskusi2 ilmiah camni...

crewradix said...

ajo gua ngaji!!

abu muaz said...

Salam . terima kasih atas ilmu yang diperturunkan.

gua tabik lu.

mamai said...

ya btul kata kulup tu...aku lupa nak letak barisnya

noorlara said...

erm,
gulungan yg tepat padat, Al Quran rahsia kehidupan dan alam!

kulupSakah said...

zikir 33 kali subhanallah, alhamdulillah dan Allahuakbar lepas solat tu diletakkan di tulang belakang kita kerana zikir2 itulah yg menongkat atau menguatkan tubuh ni seperti tulang belakang..
tak caya? cuba tengok biji "tasbih" yg direka untuk berzikir, ia menggambarkan tulang belakang kita..raba takuk2 tulang belakang kita, ia seperti biji2 tasbih yg disusun

benludin said...

kulupsakah:
gua caya sama lu!!

(kalau nak sambungan dari persoalan diatas..sila masuk blog aku di http://myparadiso.blogspot.com/2009/08/rahsia-kaabah.html)

Naim said...

1.618 ini golden ratio yang menunjukkan keseimbangan dlm setiap ciptaan Allah...

Subhana Allah!!!!

Terima kasih atas info ini

@Naimisa